Obejmować może ona między innymi banery, rollupy, kasetony, citylighty, diapazony, plakaty, afisze czy pylony. Czym dokładnie jest reklama outdoorowa? Jakie są jej główne zalety? Wszystkie niezbędne informacje na ten temat przynosi dzisiejszy wpis.

Reklama outdoor często określana jest również mianem reklamy zewnętrznej lub OOH (Out Of Home). To rodzaj reklamy występującej poza miejscem zamieszkania potencjalnych klientów, której głównym celem jest docieranie do nich wówczas, gdy znajdują się oni poza domem. Najczęściej umieszcza się ją w różnego rodzaju miejscach użyteczności publicznej, przy ruchliwych ulicach czy w środkach komunikacji miejskiej.

Reklama outdoor ma za zadanie wypromować dany produkt, usługę lub markę, docierając z komunikatem reklamowym do szerokiego grona odbiorców. W błyskawicznej identyfikacji konkretnego wyrobu lub firmy pomaga tutaj regularny kontakt z przekazem reklamowym, który zaprojektowany jest w taki sposób, by skutecznie przyciągać uwagę. Taki efekt uzyskać można między innymi przy pomocy oryginalnego, zapadającego w pamięć zdjęcia czy chwytliwego sloganu.

Rodzaje reklamy outdoor

Wyróżniamy wiele rodzajów reklamy zewnętrznej. Do najpopularniejszych z nich zaliczają się:

  • Billboard - tablica reklamowa, którą najczęściej umieszcza się przy ruchliwych ulicach, na trasach pomiędzy miejscowościami czy na ścianach budynków.
  • Plakat - jednostronny druk reklamowy czy reklamowo-informacyjny występujący w miejscach publicznych, takich jak słupy ogłoszeniowe czy ściany.
  • Afisz - druk informacyjny lub informacyjno-reklamowy w dużym formacie, który jest przyklejany na ścianach lub słupach ogłoszeniowych, lub umieszczany w witrynach. W przeciwieństwie do plakatu brak tutaj rozbudowanej formy graficznej.
  • Reklama wielkoformatowa - najczęściej umieszcza się ją na ścianach dużych budynków, na przykład na czas remontów. Taka reklama może mieć też formę wolnostojącą. 
  • Citylight - podświetlana od wewnątrz tablica reklamowa. Najczęściej można ją spotkać na przystankach komunikacji miejskiej, dworcach kolejowych czy na deptakach. Jej wymiary to przeważnie 120 × 180 centymetrów.
  • Diapazon - tablica reklamowa bez podświetlenia, która umieszczana jest w ruchliwych miejscach publicznych w taki sposób, by znajdowała się prostopadle do kierunku ruchu. Jej wielkość to zwykle 140 × 200 centymetrów.

Główne atuty reklamy outdoor

Jakie są najważniejsze zalety reklamy outdoor? Zalicza się do nich między innymi bardzo szeroki zasięg jej oddziaływania. Reklama zewnętrzna jest w stanie dotrzeć do niezwykle dużego grona potencjalnych klientów. W tym szczególności do tych, którzy przemieszczają się z miejsca swojego zamieszkania do pracy czy znaczącą część dnia spędzają poza domem. Jej obecność w bezpośrednim sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych, hipermarketów czy innych, często uczęszczanych miejsc umożliwia jej długotrwałe oddziaływanie, zwiększając w ten sposób szanse na zapamiętanie komunikatu reklamowego.

Kolejna zaleta reklamy outdoor to możliwość umieszczenia jej na zróżnicowanych nośnikach przekazu, co umożliwia tworzenie atrakcyjnych wizualnie, a co najważniejsze - skutecznych reklam. Warto wspomnieć także o tym, że przestrzeń miejska daje możliwość umieszczania reklamy zewnętrznej w kilku różnych punktach miasta czy poza jego obszarem. Gwarantuje to częsty kontakt konsumenta z prezentowaną treścią, ułatwiając jednocześnie zapamiętanie przekazu reklamowego.

Poszczególne formy reklamy outdoor pozwalają na natychmiastowy odbiór treści reklamy, bez konieczności wykonywania jakichkolwiek dodatkowych czynności.

Do zalet reklamy zewnętrznej zaliczyć można również:

  • niski koszt dotarcia do potencjalnych klientów,
  • możliwość leasingu, łatwość zmiany szaty graficznej
  • oraz mnogość dostępnych form komunikatu reklamowego.