Wirtualna rzeczywistość (VR - ang. virtual reality) ma swój początek już w latach 90. XX wieku, kiedy to powstała pierwsza koncepcja hełmu z wbudowanym weń wyświetlaczem. Reagował na ruch kontrolerów z czujnikami, którywyłapywany był przez specjalne kamery urządzenia. Projekt w tamtych czasach nie doczekał się jednak realizacji, gdyż nowe technologie były wtedy bardzo drogie, a sama inwestycja była tak kosztowna, że czyniło ją to nieopłacalną. Niewiele było wówczas komputerów zdolnych do generowania i przetwarzania obrazu trójwymiarowego, a jego jakość powodowała dyskomfort użytkownika. Jednak wraz z dynamicznym rozwojem nowych mediów i ich wejściem do produkcji masowej, ceny sprzętu stały się znacznie niższe. Projekt VR wznowiono, gdyż widziano w nim nową gałąź zysku w dziedzinie rozrywki cyfrowej, później zaś również w marketingu. 

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w marketingu - dlaczego warto?

Chociaż technologie VR są dopiero we wczesnej fazie rozwoju i dopiero zyskują na popularności, znalazły już zastosowanie nie tylko w branży rozrywkowej, ale i w marketingu.  Wynoszą technologie filmowe i grywalizację na zupełnie nowy poziom, dając nieznane dotąd możliwości. W przeciwieństwie do tradycyjnych produkcji telewizyjnych, gdzie odbiorca jest całkowicie pasywny, w przypadku wykorzystania VR w kampaniach reklamowych, ma on możliwość wejścia w interakcję i czynnego uczestnictwa w filmie reklamowym. Nie od dziś wiadomo, że materiał wymagający interakcji jest o wiele łatwiejszy do zapamiętania. Reklamy przygotowane w formie interaktywnej znacznie lepiej zapadają w pamięć,  nie tylko dzięki możliwość wejścia w interakcję, ale również w związku z silnie przeżywanymi przez odbiorcę emocjami.

Z kolei rozszerzona rzeczywistość (AR - ang. augmented reality) dzięki nowej technologii łączy świat rzeczywisty z wygenerowanym komputerowo, nowym obrazem, sprawiając, że oba światy wzajemnie się przenikają. W tym wypadku nakłada się komputerowo wygenerowaną grafikę 3D na obraz z kamery urządzenia. Taki obraz jest widoczny dzięki półprzezroczystym  okularom kompatybilnym z programem czy aplikacją wykorzystującą technologię AR.

Nowy sposób poznania produktu

Poza aktywnym uczestnictwem i wchodzeniem z interakcję kolejną, ważną cechą wirtualnej rzeczywistości w reklamie jest stawianie użytkownikowi celu do realizacji czy wyzwania, które zmobilizuje do podjęcia akcji i spróbowania swoich sił. To wszystko sprawia wrażenie przynależności do komputerowo wykreowanej rzeczywistości, która dzięki nowym możliwościom rozbudza ciekawość i pragnienie poznania. W przypadku kampanii marketingowych ciekawość produktu oraz możliwość poznania go w zupełnie nowy sposób sprawia, że reklama zostaje znacznie lepiej zapamiętana, a prezentowany artykuł jest bardziej pożądany dzięki pozytywnym emocjom wywoływanym przez nowe technologie.

Wirtualna rzeczywistość w reklamie - jak ją zastosować?

Aktualnie technologia VR staje się coraz bardziej powszechna, ponieważ cena jej zastosowania spada. Teraz okulary do wirtualnej rzeczywistości można podłączyć nawet do smartfona. Takie rozwiązanie sprawia, że jest to bardzo  atrakcyjny sposób tworzenia skutecznej reklamy. Do takich specjalnych okularów można włożyć smartfona lub podpiąć je do komputera, aby oglądać grafikę 3D w perspektywie 360 stopni. W ten sposób można jeszcze bardziej zaakcentować mocne strony produktu bądź usługi.

Wirtualna rzeczywistość w reklamie szczególnie polecana jest dla takich branż, jak:

  • turystyka i rekreacja (umożliwia pokazanie wartych odwiedzenia miejsc w perspektywie 360° czy atrakcji, jak przejażdżka na kolejce górskiej), 
  • nieruchomości (do prezentacji domów, mieszkań deweloperskich itp.), 
  • rozrywka i imprezy masowe (poza  perspektywą 360° możliwe jest dołączenie interakcji z wybranymi obiektami przy pomocy kontrolerów), 
  • architektura i aranżacja wnętrz (możliwość ukazania projektów w perspektywie 360 stopni), 
  • gry komputerowe, 
  • edukacja (szczególnie w e-learningu), 
  • motoryzacja (interaktywne projekty samochodów czy symulacja przejażdżki), 
  • gry planszowe i bitewne (symulacja testowa rozgrywki)
  • oraz wiele innych, jak chociażby do przeprowadzania szkoleń dla pracowników. 

Oprócz wyżej wymienionych istnieje możliwość wykonania reklamy VR do niemalże każdej branży - wszystko zależy od dobrego pomysłu i przemyślanego planu na kampanię reklamową, a także wysokiej jakości wykonania przez specjalistów w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości w reklamie.

Druk cyfrowy w marketingu

W przypadku różnego rodzaju materiałów marketingowych zmysł wzroku jest bez wątpienia pobudzany w największym stopniu.

więcej

Charakterystyka reklamy ambientowej

Reklama ambientowa jest pojęciem, które odnosi się do kreatywnych, niekonwencjonalnych form reklamy, które mają na celu skutecznie przykuć uwagę odbiorcy, który jest odporny na tradycyjne przekazy reklamowe.

więcej

Branding marki - od czego zacząć?

Żadna marka nie obędzie się bez własnej, unikalnej osobowości. Im bardziej będzie ona wyrazista, tym więcej odbiorców będzie w stanie do siebie przyciągnąć.

więcej