Ulotki już od wielu lat stanowią jeden z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych przez przedsiębiorców nośników informacji reklamowej. W gruncie rzeczy trudno znaleźć firmę, która nie korzysta z ulotek, gdyż nadal jest to jedno z najprostszych narzędzi pozwalających przyciągnąć uwagę odbiorcy. Pamiętaj! Ulotka zadziała jednak tylko wtedy, gdy jest właściwie zaprojektowana - wówczas sprawi, że sprzedaż Twojej firmy znacznie wzrośnie, a sama marka produktów czy usług stanie się bardziej rozpoznawalna. Zastanawiasz się, jak to zrobić? Spieszymy z odpowiedzią.

Ustal cel i formę

Proces projektowania atrakcyjnej wizualnie oraz estetycznej ulotki składa się z kilku aspektów, z których trzeba zdawać sobie sprawę. Należy rozpocząć od odpowiedzi na wbrew pozorom niełatwe pytanie - “do czego potrzebna jest Ci ulotka?”. To, jakich efektów oczekujesz, determinuje to, w jaki sposób zostanie zaprojektowana. Musisz określić adresata oraz dążyć do tego, aby jego reakcja była taka, jakiej oczekujesz. Następnie warto określić mocne strony swojego biznesu, które chciałbyś uwypuklić i które pozwolą Ci osiągnąć zamierzony efekt. Ostatnią kwestią w początkowej fazie, dzięki której Twoja ulotka będzie nie tylko efektowna, ale także efektywna, jest określenie miejsca wykorzystywania ulotek oraz sposobu ich dystrybucji.

Sama forma ulotki również nie może być przypadkowa. Nie powinna być zbyt duża lub zbyt mała, a dodatkowo musi być dopasowana do zamieszczonej w niej treści. Ulotka może być jedno- lub dwustronna. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który format i jaka forma jest najlepsza. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb. Do jednych z najpopularniejszych formatów należą:

  • ulotka A5 (148×210 mm) – jest to format bardzo często wybierany do kolportażu, czyli przekazywania ulotek z ręki do ręki;
  • ulotka DL (99×210 mm) – to format, który w ostatnim czasie zdecydowanie cieszy się największą popularnością, gdyż jest dość nowatorski, a przy tym interesujący dla odbiorcy. Ulotka tego typu może przybrać formę składanej harmonijki (A4 składane do DL), może składać się z dwóch jednakowych skrzydełek (składana 2 x DL), lub mieć prosty dwustronicowy układ ⅓ formatu A4.
  • ulotka A6 (105×148 mm) – nienachalny format wielkości standardowej pocztówki, który znakomicie nadaje się np. do umieszczania kluczowych informacji dla danej akcji reklamowej;
  • ulotka kwadratowa (120×120 mm) – jest to rzadziej spotykany format niż powyższe, jednak może być to jego wielki atut, gdyż przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i zaciekawi już ze względu na samą formę.

Wezwij do działania

Skoro forma ulotki została już ustalona, warto przemyśleć jej treść. Należy pamiętać, że o ile zastosowanie atrakcyjnych grafik i ciekawych haseł reklamowych jest interesujące, to bardzo ważna jest również sama zawartość merytoryczna treści. Dobrze zaprojektowana ulotka wzywa klienta do działania. Musi wiedzieć, po co trafiła w jego ręce. Nikogo nie interesują suche fakty, czyli np. cechy danej usługi lub produktu, dlatego przede wszystkim trzeba skupić się na benefitach. Potencjalny klient chce wiedzieć, jakie korzyści otrzyma, gdy zdecyduje się na współpracę z Twoją firmę. To właśnie o konkretnych korzyściach powinna przekonywać dobra ulotka.

Jak to zrobić? W ulotce musi być jasno określone, co klient powinien zrobić zaraz po jej obejrzeniu. Może być to np. wykonanie telefonu pod podany numer, odwiedzenie witryny internetowej, której adres jest zaprezentowany. Dana informacja musi wywołać pożądaną przez Ciebie reakcję. W gruncie rzeczy masz tylko kilka sekund, aby zaciekawić swoją działalnością potencjalnego odbiorcę. Musisz ten czas wykorzystać maksymalnie.

Zrób wrażenie i przyciągnij uwagę na dłużej

Po wybraniu formatu, ustaleniu zamierzonego efektu oraz określeniu reakcji, jaką ma wywołać ulotka, czas na treść. Warto tej kwestii poświęcić nieco więcej czasu podczas przygotowywania projektu. Pamiętaj, że mniej znaczy więcej. Dobrze jest trzymać się kilku zasad, które pomogą stworzyć treść idealną. Wskazane jest wybranie chwytliwego nagłówka, używanie bezpośrednich zwrotów oraz zaniechanie specjalistycznego żargonu.

Pamiętaj o czytelnej formie, którą zapewniają m.in. odpowiednia czcionka, kolor, pola tekstowe, wypunktowania czy infografiki. Treść musi być zrozumiała, a jeżeli wykorzystywany jest w niej specjalistyczny język np. terminy prawnicze czy medyczne, najlepiej jest je wyjaśnić. Na końcu warto wybrać odpowiedniej jakości zdjęcie, a jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że będzie źle prezentowało się na ulotce, lepiej wybrać grafikę.

Zaprojektuj ulotkę doskonałą

Ulotki reklamowe to jeden z najlepszych sposobów, aby Twoja firma zaistniała na rynku. Powyższe rady pomogą Ci zaprojektować ulotkę, która nie tylko przyciągnie uwagę potencjalnych klientów, ale też przełoży się na realne zyski. Jeżeli masz czytelny, przejrzysty i atrakcyjny projekt, zdecydowanie wyróżniającą Twój biznes na tle konkurencji, na końcu warto zadbać jeszcze o jakość papieru, na którym zostanie on wydrukowany. Ulotka jest wizytówką Twojej marki na rynku i dlatego musisz zatroszczyć się o to, aby była jak najbardziej reprezentatywna.

Kalendarz firmowy jako jedna z elementów skutecznego brandingu

Właściciele firm nie od dziś zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest budowanie świadomości marki. Jeśli bowiem nie jest rozpoznawalna, przynosi mniejsze zyski z powodu możliwie utrudnionej sprzedaży, a ze swoimi produktami czy usługami trafia do mniejszej liczby odbiorców.

więcej

Czym jest animacja reklamowa

Każda firma poszukuje coraz bardziej oryginalnych pomysłów na to, aby jak dłużej pozostać w pamięci potencjalnych klientów. Efektywność reklamy w znacznej mierze zależna jest od jej atrakcyjności wizualnej, dlatego powoli odchodzi się od form statycznych na rzecz rozwiązań dynamicznych.

więcej