Setki wymogów prawnych, dziesiątki pism urzędowych składanych corocznie, jak i zobowiązania względem pracowników powodują, że ludzie wolą pracować tradycyjnie na etacie, niż cieszyć się względną wolnością. Identyfikacja wizualna to bardzo ważna kwestia podczas prowadzenia dosłownie każdego rodzaju działalności. Wpływa na rozpoznawalność marki oraz jej profesjonalizm i na lojalność pracowników, a także stanowi darmową reklamę. Warto poznać to zagadnienie.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Wizerunek firmy kreuje się na wiele sposobów, a wizualna identyfikacja jest jednym z nich. W skrócie jednolitość wizualna marki jest wspólnym mianownikiem całej marki i zarazem jej motywem przewodnim. Wszyscy z pewnością doskonale znamy firmy kurierskie, których pojazdy rozpoznajemy już z daleka, podobnie jak samych pracowników, którzy mają na sobie znane nam uniformy w danej barwie. Podobnie jest np. z wiodącym producentem smartfonów z Cupertino, firmą Apple. Marka postawiła na minimalizm i elegancję, dlatego jej produkty są odczuwane przez klientów jako ekskluzywne i niedostępne. W przypadku tej firmy identyfikacją wizualną jest biel, stonowane formy oraz nowoczesna stylistyka i kultowe już jabłko.

Co wchodzi w skład identyfikacji wizualnej firmy?

Identyfikacja wizualna firmy jest niezwykle szerokim pojęciem, dlatego warto jej poświęcić bardzo dużo czasu, gdyż w większości przypadków bardzo się opłaca.

  • Bardzo istotna jest kolorystyka logotypu, która będzie głównym motywem przewodnim danej firmy. Dla przykładu firma kurierska UPS ma logo powstałe z połączenia dwóch kolorów - brązu oraz złotego. Te dwie barwy znajdziemy również na wszelkich pojazdach tej marki, zarówno dostawczych, jak i ciężarowych, a także na uniformach pracowników, czy jako główne barwy we wnętrzach firmowych obiektów. Dlatego zawsze należy zacząć od właściwej kolorystyki, która będzie mogła się kojarzyć wszystkim klientom właśnie z naszą firmą. Najlepiej nie przesadzać z ilością kolorów - na odzież warto przenieść maksymalnie 2-3 kolory bez efektu przesytu.
  • Równie istotne są wartości, które chcemy przekazać naszym klientom. Jeśli nasza marka jest nowoczesna i oferuje np. usługi w gałęzi IT, doskonałym wyborem będzie stworzenie bardzo futurystycznego wizerunku firmy, który idealnie pasuje do tego typu firm. Mogą to być np. schludne ubrania firmowe z wyłącznie jednym i niewielkim logotypem na piersi lub samochody, na których nie znajdziemy wielkich reklam, tylko niewielkie wstawki na karoserii. Firma będzie odczuwana jako nowoczesna i schludna, dlatego z pewnością zapadnie w pamięć wszystkim klientom.

Bardzo istotne są dodatki i detale. Identyfikacja wizualna powinna obejmować również wszelkie akcesoria biurowe, takie jak notesy i długopisy lub teczki i segregatory, a także akcesoria nastawione na marketing, np. breloczki czy smycze do telefonu.

Druk cyfrowy w marketingu

W przypadku różnego rodzaju materiałów marketingowych zmysł wzroku jest bez wątpienia pobudzany w największym stopniu.

więcej

Charakterystyka reklamy ambientowej

Reklama ambientowa jest pojęciem, które odnosi się do kreatywnych, niekonwencjonalnych form reklamy, które mają na celu skutecznie przykuć uwagę odbiorcy, który jest odporny na tradycyjne przekazy reklamowe.

więcej

Branding marki - od czego zacząć?

Żadna marka nie obędzie się bez własnej, unikalnej osobowości. Im bardziej będzie ona wyrazista, tym więcej odbiorców będzie w stanie do siebie przyciągnąć.

więcej