Również z tego powodu logo firmy często ulega zmianie. Jeśli jest przestarzałe, może zostać daleko w tyle za konkurencją. Na przestrzeni ostatnich lat można zauważyć, że zmiana znaków firmowych, logotypów i znaków graficznych wielu znanych marek uległa uproszczeniu i jest teraz bardziej spójna. Wynika to z badań rynkowych dowodzących, że prostsze symbole znacznie łatwiej są zapamiętywane przez nowych odbiorców nieznających jeszcze marki, co znacznie wpływa na sukces kampanii reklamowej.

Najczęstsze powody odświeżenia wizerunku firmy

Nie jest tajemnicą, że nawet najlepsze logo wraz z upływem lat może po prostu przestać wpisywać się w obowiązujące obecnie trendy czy upodobania nowych klientów. Jest to sygnał, że czas najwyższy na odświeżenie wizerunku firmy, co niesie ze sobą nowe, potencjalne korzyści. Odświeżenie logo to zarazem nowa identyfikacja wizualna firmy. Najczęstsze powody takich zmian to:

  • Zwiększenie obrotów firmy - dotarcie do nowego grona klientów i wpasowanie się w zmieniające się upodobania obecnych powoduje wzrost zainteresowania ofertą firmy, pozwala łatwiej utożsamić się z jej wartościami i przyciągnąć również nowych pracowników. To z kolei ma na celu rozrost firmy, zwiększenie produkcji asortymentu lub popularyzację usług. Co za tym idzie - zwiększa jej obroty. Warto zmienić logo również wtedy, kiedy konkurencja prezentuje znacznie lepszy wizerunek i zauważalne są jej lepsze osiągnięcia.
  • Zwiększenie czytelności logo - w tym celu wykonuje się często rebranding, jeśli logo jest zbyt trudne w odbiorze lub jedynie lifting, jeśli chcemy je np. jedynie odświeżyć. W przypadku chęci zwiększenia czytelności znaków firmowych, logotypów oraz znaków graficznych najczęściej stosuje się ich uproszczenie. Gdyż to właśnie w takiej postaci znacznie bardziej rzucają się w oczy, gwarantując lepszą widoczność, a nowi klienci, nieznający jeszcze marki, znacznie szybciej je zapamiętują. Chociaż z pozoru są to bardzo subtelne zmiany, mają ogromny wpływ na całokształt.
  • Unowocześnienie logo marki - wraz z dynamicznym rozwojem nowych technologii otwierają się nieznane dotąd możliwości. Firmy tkwiące wciąż w tym samym punkcie, nie korzystając z nich i nie wprowadzając zmian, pozostają w tyle. W dziedzinie grafiki komputerowej powstaje wiele nowych opcji, które warto wykorzystać. Takie odświeżenie pokazuje często, że firma idzie z duchem czasu, starając się dotrzeć do klientów w innowacyjny sposób. Nie każdy przedsiębiorca jest jednak dobrze obeznany z aktualnie panującymi trendami czy nowymi technologiami, gdyż jest zajęty rozwijaniem działalności swojej marki. W takim przypadku warto znaleźć dobrą agencję reklamową posiadającą specjalistów z zakresu wykorzystania nowych technologii w zmianie identyfikacji wizualnej firmy. Wiele z nich zajmuje się między innymi projektowaniem logo firm, a także brandingiem.
  • Dynamiczny rozwój firmy niosący zmiany - w przypadku, gdy wraz z dynamicznym rozwojem firmy zmienia się jej profil czy zakres działania, a do oferty wchodzą nowe usługi lub produkty, warto zmienić logo, które będzie lepiej dopasowane do obecnego profilu.
  • Utworzenie nowej struktury z dwóch niezależnych firm - aby nie zostać wypartym przez konkurencję lub zwiększyć przychody, niejednokrotnie firmy decydują się na ścisłą współpracę prowadzącą do fuzji dwóch, działających niezależnie od siebie dotąd przedsiębiorstw. Nowa struktura wymaga również zmiany logo, które będzie reprezentowało obie marki, ich wartości oraz podejście do klienta. Będzie to początkiem stworzenia nowego wizerunku w taki sposób utworzonej firmy.
  • Zyskanie klientów na rynku międzynarodowym - rynek międzynarodowy w znacznej mierze różni się od krajowego między innymi dlatego, że każda z kultur reprezentuje inne wartości, a rynek w tych krajach odpowiada na odmienne potrzeby konsumentów, których upodobania różnią się w zależności od kręgu kulturowego. Wejście na rynek międzynarodowy nie jest łatwe i zazwyczaj wiąże się z koniecznością zmiany logo, aby nie budziło kontrowersji w określonych kręgach kulturowych. Wraz z tym następuje zmiana wizerunku firmy, aby jej działalność została pozytywnie przyjęta w jak największej liczbie państw, zyskując uznanie i zaufanie klientów.