Dzięki odpowiednio dobranym barwom jesteśmy w stanie skutecznie wyróżnić nasz produkt spośród konkurencji i sprawić, że zapadnie on w pamięć potencjalnych klientów na długi czas. Jakie kolory warto wybrać jako motyw przewodni marki? W jaki sposób dopasować je do danej branży?

Psychologia kolorów w reklamie

Psychologia kolorów to dziedzina zajmująca się tym, w jaki sposób poszczególne barwy wpływają na ludzki umysł. Stosownie dopasowana kolorystyka jest w stanie nie tylko skutecznie oddziaływać na nastrój, lecz może również przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności marki oraz liczby klientów. Kolory w reklamie pełnią kilka następujących głównych funkcji:

 

  • Estetyczną - powinny być one dobrane w taki sposób, aby zwiększać zainteresowanie konsumenta i być miłe dla oka.
  • Techniczną - kolory nie powinny zmuszać do wytężania wzroku.
  • Konstrukcyjną - zastosowane w komunikacie reklamowym kolory muszą tworzyć jedną, spójną całość.
  • Informacyjną - kolory powinny ułatwiać przekazywanie informacji.

Jakie znaczenie mają poszczególne kolory w reklamie?

 

Z czym kojarzą się poszczególne kolory? Jak umiejętnie wykorzystywać je w reklamie? Poniżej garść przydatnych informacji, które mogą się okazać niezwykle pomocne podczas tworzenia identyfikacji wizualnej marki oraz materiałów promocyjnych.

 

  • Biały - to neutralny kolor budzący skojarzenia ze spokojem, subtelnością, elegancją, niewinnością, czystością oraz bezpieczeństwem.
  • Czarny - neutralna barwa kojarzona z elegancją i ekskluzywnością. Jest to kolor jednocześnie prosty i poważny. Stanowi symbol prestiżu, luksusu i tajemniczości.
  • Szary - kolor wyciszenia, spokoju oraz ochrony.
  • Czerwony - intensywny kolor, który skutecznie dodaje energii oraz pobudza do działania. Czerwień kojarzyć może się zarówno z komunikatem ostrzegawczym, jak i dynamizmem, niebezpieczeństwem, impulsywnością i szybkością czy miłością, namiętnością i emocjami. To barwa, która przyciąga uwagę i z łatwością zapada w pamięć. Bardzo dobrze nadaje się do wszelkiego rodzaju akcji promocyjnych. Kolor czerwony bardzo często wykorzystywany jest w komunikatach na temat rabatów czy wyprzedaży. 
  • Żółty - kolor kojarzący się z energią, radością, szczęściem i optymizmem. Jest on jednocześnie ciepły i krzykliwy. Podobnie jak czerwień, żółć bardzo dobrze zapada w pamięć i skutecznie przyciąga uwagę. Najczęściej wykorzystywana jest ona w materiałach promocyjnych marek specjalizujących się w turystyce oraz żywności.
  • Pomarańczowy - kojarzy się z ciepłem, optymizmem, radością, energią, szybkością i młodością. Pomarańcz często używany jest w komunikatach reklamowych marek sportowych jako symbol dynamizmu i witalności.
  • Niebieski - uniwersalna, bezpieczna barwa, która kojarzona jest z bezpieczeństwem, stabilizacją, zaufaniem, spokojem, powagą, wrażliwością, duchowością i mądrością. Dobrze sprawdza się w przypadku firm z branży nowych technologii, zdrowia czy podróży. Niebieski jest kolorem używanym przez największe serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, LinkedIn czy Twitter. Często sięgają po niego także politycy.
  • Zielony - to kolor przyrody. Symbolizuje on harmonię, szczęście, nadzieję oraz spokój. Barwa ta uspokaja i odpręża. Wiąże się z bezpieczeństwem, kreatywnością, lojalnością, rozwojem, siłą, witalnością, przyjaźnią oraz wiernością. Po zieleń najczęściej sięgają marki kojarzące się z ekologią, naturą, zdrowym stylem życia czy ekologią.
  • Różowy - kolor kojarzony z dziewczęcością i kobiecością. Stanowi on symbol niewinności, optymizmu, miłości, erotyzmu i radości. Róż najczęściej wykorzystywany jest w branży kosmetycznej i parentingowej.
  • Fioletowy - barwa ta budzi skojarzenia z kreatywnością, energią, luksusem, bogactwem, szlachetnością, prestiżem oraz ekskluzywnością.
  • Brązowy - kolor ten kojarzy się z równowagą, spokojem, poczuciem bezpieczeństwa, praktycznością, trwałością oraz naturą.
  • Złoto - kolor symbolizujący luksus, bogactwo, mądrość, odwagę i energię.

Druk cyfrowy w marketingu

W przypadku różnego rodzaju materiałów marketingowych zmysł wzroku jest bez wątpienia pobudzany w największym stopniu.

więcej

Charakterystyka reklamy ambientowej

Reklama ambientowa jest pojęciem, które odnosi się do kreatywnych, niekonwencjonalnych form reklamy, które mają na celu skutecznie przykuć uwagę odbiorcy, który jest odporny na tradycyjne przekazy reklamowe.

więcej

Branding marki - od czego zacząć?

Żadna marka nie obędzie się bez własnej, unikalnej osobowości. Im bardziej będzie ona wyrazista, tym więcej odbiorców będzie w stanie do siebie przyciągnąć.

więcej