Dzięki odpowiednio dobranym barwom jesteśmy w stanie skutecznie wyróżnić nasz produkt spośród konkurencji i sprawić, że zapadnie on w pamięć potencjalnych klientów na długi czas. Jakie kolory warto wybrać jako motyw przewodni marki? W jaki sposób dopasować je do danej branży?

Psychologia kolorów w reklamie

Psychologia kolorów to dziedzina zajmująca się tym, w jaki sposób poszczególne barwy wpływają na ludzki umysł. Stosownie dopasowana kolorystyka jest w stanie nie tylko skutecznie oddziaływać na nastrój, lecz może również przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności marki oraz liczby klientów. Kolory w reklamie pełnią kilka następujących głównych funkcji:

 

  • Estetyczną - powinny być one dobrane w taki sposób, aby zwiększać zainteresowanie konsumenta i być miłe dla oka.
  • Techniczną - kolory nie powinny zmuszać do wytężania wzroku.
  • Konstrukcyjną - zastosowane w komunikacie reklamowym kolory muszą tworzyć jedną, spójną całość.
  • Informacyjną - kolory powinny ułatwiać przekazywanie informacji.

Jakie znaczenie mają poszczególne kolory w reklamie?

 

Z czym kojarzą się poszczególne kolory? Jak umiejętnie wykorzystywać je w reklamie? Poniżej garść przydatnych informacji, które mogą się okazać niezwykle pomocne podczas tworzenia identyfikacji wizualnej marki oraz materiałów promocyjnych.

 

  • Biały - to neutralny kolor budzący skojarzenia ze spokojem, subtelnością, elegancją, niewinnością, czystością oraz bezpieczeństwem.
  • Czarny - neutralna barwa kojarzona z elegancją i ekskluzywnością. Jest to kolor jednocześnie prosty i poważny. Stanowi symbol prestiżu, luksusu i tajemniczości.
  • Szary - kolor wyciszenia, spokoju oraz ochrony.
  • Czerwony - intensywny kolor, który skutecznie dodaje energii oraz pobudza do działania. Czerwień kojarzyć może się zarówno z komunikatem ostrzegawczym, jak i dynamizmem, niebezpieczeństwem, impulsywnością i szybkością czy miłością, namiętnością i emocjami. To barwa, która przyciąga uwagę i z łatwością zapada w pamięć. Bardzo dobrze nadaje się do wszelkiego rodzaju akcji promocyjnych. Kolor czerwony bardzo często wykorzystywany jest w komunikatach na temat rabatów czy wyprzedaży. 
  • Żółty - kolor kojarzący się z energią, radością, szczęściem i optymizmem. Jest on jednocześnie ciepły i krzykliwy. Podobnie jak czerwień, żółć bardzo dobrze zapada w pamięć i skutecznie przyciąga uwagę. Najczęściej wykorzystywana jest ona w materiałach promocyjnych marek specjalizujących się w turystyce oraz żywności.
  • Pomarańczowy - kojarzy się z ciepłem, optymizmem, radością, energią, szybkością i młodością. Pomarańcz często używany jest w komunikatach reklamowych marek sportowych jako symbol dynamizmu i witalności.
  • Niebieski - uniwersalna, bezpieczna barwa, która kojarzona jest z bezpieczeństwem, stabilizacją, zaufaniem, spokojem, powagą, wrażliwością, duchowością i mądrością. Dobrze sprawdza się w przypadku firm z branży nowych technologii, zdrowia czy podróży. Niebieski jest kolorem używanym przez największe serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, LinkedIn czy Twitter. Często sięgają po niego także politycy.
  • Zielony - to kolor przyrody. Symbolizuje on harmonię, szczęście, nadzieję oraz spokój. Barwa ta uspokaja i odpręża. Wiąże się z bezpieczeństwem, kreatywnością, lojalnością, rozwojem, siłą, witalnością, przyjaźnią oraz wiernością. Po zieleń najczęściej sięgają marki kojarzące się z ekologią, naturą, zdrowym stylem życia czy ekologią.
  • Różowy - kolor kojarzony z dziewczęcością i kobiecością. Stanowi on symbol niewinności, optymizmu, miłości, erotyzmu i radości. Róż najczęściej wykorzystywany jest w branży kosmetycznej i parentingowej.
  • Fioletowy - barwa ta budzi skojarzenia z kreatywnością, energią, luksusem, bogactwem, szlachetnością, prestiżem oraz ekskluzywnością.
  • Brązowy - kolor ten kojarzy się z równowagą, spokojem, poczuciem bezpieczeństwa, praktycznością, trwałością oraz naturą.
  • Złoto - kolor symbolizujący luksus, bogactwo, mądrość, odwagę i energię.

Aplikacje mobilne z elementami AR do gier planszowych

Technologia rzeczywistości rozszerzonej (AR) to nowa technologia, która pozwala na wyświetlanie wirtualnych obiektów w świecie rzeczywistym. Jest ona coraz częściej wykorzystywana w grach planszowych, aby wzbogacić ich rozgrywkę i zapewnić graczom nowe doświadczenia.

więcej