Wraz z dynamicznym rozwojem nowych technologii wzrasta częstotliwość korzystania z Internetu - już nie tylko w celach komunikacyjnych i rozrywkowych, ale również biznesowych czy zaspokajania innych potrzeb. Od kiedy korzystanie z sieci stało się integralną częścią naszego życia, coraz więcej spraw załatwiamy online - przelewy bankowe, komunikacja w celach służbowych czy ze znajomymi, zakupy w sieci, zamawianie jedzenia, wirtualne spacery, czytanie e-booków, słuchanie muzyki, oglądanie filmów czy nawet edukacja zdalna. Żeby nie pozostawać w tyle za konkurencją, obecnie każda firma powinna posiadać stronę internetową, która będzie służyła jako jej wizytówka w sieci. Aby jednak wykonać ją efektywnie i nie znaleźć się nisko w rankingach wyszukiwania, warto ją dobrze zaplanować i wdrożyć ten plan w życie. Od czego należy więc zacząć przygotowanie strony internetowej firmy? Podpowiadamy!

Strona WWW dla Twojej firmy krok po kroku

Krok 1 - Wyznaczanie celu i wybór domeny

Planując stworzenie strony internetowej firmy, w pierwszej kolejności należy określić jej cel. Najczęściej tworzona jest z myślą o pełnieniu funkcji wirtualnej wizytówki, dotarciu do szerszego grona klientów nie tylko lokalnych, podniesieniu świadomości oferowanych produktów i usług wśród potencjalnych konsumentów, a także tworzeniu atrakcyjnego wizerunku firmy. Pozwala również na stworzenie trwalszych relacji z użytkownikami, stały dostęp do informacji dotyczących firmy czy zwiększenie sprzedaży produktów bądź usług. Umożliwia też lepsze monitorowanie efektywności kampanii reklamowych.

Po wyznaczeniu celów należy również wybrać odpowiednią domenę związaną z branżą, w której prowadzona jest działalność firmy. Jest to nic innego, jak adres strony WWW w Internecie. Jako domena najczęściej wybierana jest nazwa firmy (zwłaszcza w przypadku rozpoznawanych marek), fraza lub ich zestaw związany z główną działalnością przedsiębiorstwa.

Krok 2 - Sporządzenie wstępnego projektu strony i jej funkcjonalność

Kolejnym krokiem jest przemyślane zaprojektowanie organizacji strony WWW, stworzenie odpowiednich podstron przy pomocy panelu CMS oraz rozplanowanie ich treści. Niekiedy warto połączyć stronę internetową firmy z blogiem czy sklepem online, co posłuży wspieraniu innych kanałów sprzedaży. Sposób rozplanowania poszczególnych elementów strony zależy w dużej mierze od tego, w jakiej branży firma prowadzi swoją działalność. Na przykład, strona WWW szkółki drzew i krzewów będzie diametralnie różniła się od strony galerii sztuki. Ważne jest więc, aby w pierwszej kolejności zastanowić się, czy ma być to tradycyjna strona WWW złożona z kilku podstron, czy też strona typu “onepage”z możliwością przewijania treści lub slajdów w ramach jednej stron. Ponadto warto zaplanować jej wstępny projekt graficzny, aby był jak najbardziej funkcjonalny i przyjazny użytkownikom. Chaotycznie zorganizowana witryna firmy, ze zbyt dużą ilością treści może wręcz zniechęcić użytkownika do zapoznania się z naszą ofertą. Należy również pamiętać, że nasza strona musi być przyjazna w obsłudze. Menu strony powinno być dobrze widocznej a pokazy slajdów łatwe w nawigowaniu, aby jak najbardziej ułatwić użytkownikowi dostęp do informacji, których poszukuje. Czasami nawet z najciekawszą czy bardzo korzystną ofertą użytkownicy nie chcą się zapoznać, jeżeli informacje zamieszczone na stronie nie są dla nich łatwo dostępne.

Krok 3 - Sporządzenie logo i projektu graficznego strony WWW

Logo, czyli znak graficzny wpływający na rozpoznawalność marki na rynku, stanowi identyfikację wizualną firmy. Bez niego marka nie odniesie sukcesu, gdyż łatwiej zapamiętujemy znaki graficzne niż nazwy. Z tego też względu wykonanie logo jest tak istotne. Nie powinno być zbyt skomplikowane, co korzystnie wpłynie na jego zapamiętanie, a zawierać odpowiednią kolorystykę pomocną w wywołaniu konkretnych emocji u potencjalnych klientów. Jednak zaprojektowanie odpowiedniego symbolu nie należy do prostych zadań, dlatego też warto powierzyć takie zadanie specjalistom zajmującym się między innymi projektowaniem grafik.

Projekt graficzny pełni funkcję "szaty" całej strony internetowej firmy. Powinien być atrakcyjny wizualnie, przyciągać wzrok. Odpowiednie zaprojektowanie layoutu (wyglądu i rozmieszczenia grafik na stronie) może korzystnie wpłynąć nie tylko na sam odbiór witryny internetowej, ale również na komfort i prostotę użytkowania. Nadmiar grafiki lub jej złe rozmieszczenie w stosunku do tekstu może utrudniać odbiór interesujących użytkownika informacji, a tym samym męczyć wzrok, irytować czy wywoływać inne, nieprzyjemne emocje. Projekt graficzny strony musi nie tylko współgrać z zamieszczaną przez nas treścią, ale także pobudzać ciekawość użytkownika.

Krok 4 - Treść, pozycjonowanie i systemy zarządzania treścią

Jednym z najważniejszych elementów stron WWW jest zamieszczona na nich treść. To właśnie ona zawiera istotny przekaz dla potencjalnych klientów, dlatego musi być dobrze przemyślana. Poza samym przekazem informacji o firmie oraz jej ofercie produktów czy usług, niezwykle istotny jest odpowiedni dobór i rozlokowanie w tekście fraz kluczowych dla działalności przedsiębiorstwa w branży. Taki zabieg nazywamy pozycjonowaniem strony. Pozycjonowanie decyduje o tym jak wysoko nasza witryna wyświetlana pod daną frazą w wyszukiwarkach internetowych. Im lepsza pozycja naszej strony w wyszukiwaniach, tym szersze grono naszych potencjalnych odbiorców i klientów.

Przy rozmieszczaniu treści na stronie internetowej firmy, niezwykle istotny jest również wybór odpowiedniego narzędzia do zarządzania treścią - CMS (ang. Content Management System). Wygodny CMS umożliwia redagowanie tekstów i pracę z grafiką strony www każdemu, wyręczając użytkownika w pracach programistycznych.

Krok 5 - Hosting, czyli ulokowanie strony na serwerze

Kolejnym krokiem jest wybranie hostingu, a więc serwera, na którym mają być przechowywane dane strony internetowej firmy (np. pliki graficzne, treści, dokumenty, filmy, dane poczty) i dostępne dla użytkowników. Tym zadaniem zajmują się zazwyczaj firmy hostingowe, które w ramach usług nadzorują pracę serwerów, gdzie przechowywane są dane witryn internetowych, aby były one dostępne dla użytkowników przez całą dobę. Nieprzerwana praca wpływa na zwiększenie sprzedaży produktów i usług. Kiedy strona WWW jest niedostępna, w tym czasie zyskuje konkurencja. Warto więc rozeznać się w opiniach o firmach hostingowych i wybrać najlepszą, co korzystnie wpłynie na ciągłość wyświetlania strony dla użytkowników.

Krok 6 - Uruchomienie strony internetowej firmy

Ostatnim etapem, po spełnieniu powyższych warunków, jest uruchomienie strony WWW. Witryna zostaje na tym etapie umieszczona na wybranym wcześniej serwerze oraz uruchomiona. Niektóre firmy hostingowe wykonują najpierw uruchomienie testowe, niedostępne jeszcze dla użytkowników, aby upewnić się, że strona wygląda zgodnie z projektem, po czym dopiero jest finalnie oddawana do powszechnego użytku.

Druk cyfrowy w marketingu

W przypadku różnego rodzaju materiałów marketingowych zmysł wzroku jest bez wątpienia pobudzany w największym stopniu.

więcej

Charakterystyka reklamy ambientowej

Reklama ambientowa jest pojęciem, które odnosi się do kreatywnych, niekonwencjonalnych form reklamy, które mają na celu skutecznie przykuć uwagę odbiorcy, który jest odporny na tradycyjne przekazy reklamowe.

więcej

Branding marki - od czego zacząć?

Żadna marka nie obędzie się bez własnej, unikalnej osobowości. Im bardziej będzie ona wyrazista, tym więcej odbiorców będzie w stanie do siebie przyciągnąć.

więcej