Skuteczne opowiedzenie historii marki jest wyzwaniem. Jak zwięźle się komunikujesz, kim jesteś, co robisz i dlaczego jesteś wyjątkowy? Jak przekonująco mówić o swoim produkcie lub usłudze?
Kiedy potrafisz skutecznie wyrazić swoją markę prostym, mocnym językiem, możesz skutecznie komunikować się z ludźmi, do których próbujesz dotrzeć i ostatecznie ich przyciągnąć.
Jeśli chcesz nawiązać kontakt z odbiorcami, musisz znać historię swojej marki i wiedzieć, jak ją opowiedzieć w ciekawy i angażujący sposób. Twoja firma ma niekończące się historie do opowiedzenia, czasami potrzebujesz tylko kilku porad.
Nie wiesz, jak to zrobić? Przychodzimy więc z pomocą!
Poznaj swoich odbiorców
Nie każdy członek Twojej grupy docelowej jest dokładnie taki sam. Podziel odbiorców na różne kategorie lub osobowości, a następnie przeprowadź burzę mózgów dla każdej konkretnej grupy. Skorzystaj z gotowych szablonów person marketingowych. Prawdopodobnie nie tworzysz treści dla wszystkich na świecie, więc ważne jest, aby określić, z kim próbujesz współpracować i czym są zainteresowani. Jeśli dokładnie rozumiesz, kim są, czego potrzebują i w jaki sposób starają się poprawić swoje życie, możesz opowiedzieć historie, których najbardziej potrzebują. Tworzenie person marketingowych to pierwszy krok do zrozumienia tych osób.
Zacznij od podstaw
Jedną z najlepszych historii, jakie możesz opowiedzieć, jest autentyczny storytelling Twojej marki. Kim jesteś? Na czym ci zależy? Kim są ludzie, dzięki którym Twoja firma działa? Odpowiedzi na te pytania zawarte w Twojej historii pomogą ludziom nawiązać bardziej autentyczną więź z ludźmi stojącymi za Twoją marką. Są to najprostsze i jednocześnie najskuteczniejsze podpowiedzi do burzy mózgów nad kreatywnymi pomysłami na opowiadanie historii marki.
Twórz historie ze swoimi odbiorcami
Podzielenie się swoją historią jest ważne, ale udostępnienie mikrofonu odbiorcom może być niezwykle skuteczne. Możesz zrobić to na przykład poprzez konkursy.
Wiele marek prowadzi konkursy w mediach społecznościowych. Często wymagają one minimalnej interakcji (oznacz zdjęcie, otaguj znajomego). Najskuteczniejsze jednak konkursy lub wyzwania zachęcając publiczność do kreatywnego wkładu. (Pomaga to również wzmocnić relację klient-marka, umożliwiając obu stronom udział w zabawie).
Niezależnie od tego, czy jest to Facebook, Instagram czy Twitter, szukaj sposobów na nawiązanie kontaktu na poziomie emocjonalnym (pomyśl o konkursach bazujących na śmiesznych historiach, osobistych doświadczeniach i innych formach kreatywnej ekspresji).
Bądź konsekwentny
Jeśli chcesz, aby ludzie zapamiętali Twoją markę, musisz za każdym razem pokazywać się w ten sam sposób.
Im bardziej jesteś konsekwentny, tym więcej osób postrzega Cię jako wiarygodne, niezawodne źródło treści. To klucz do budowania zaufania, a co za tym idzie długofalowej relacji z lojalnymi klientami. Jeśli tworzona treść jest podzielona na segmenty, rozproszona, bez zastanowienia się nad projektem lub prezentacją, znacznie trudniej jest pielęgnować tę relację.
Projektuj zgodnie ze swoją tożsamością wizualną
Od produktów po witrynę - sposób, w jaki „wygląda” Twoja marka, opowiada własną historię. Upewnij się, że masz wszechstronną, spójną identyfikację wizualną, która obejmuje wszystkie elementy potrzebne projektantom do tworzenia treści markowych, w tym:
- Logo
- Kolor
- Typografia
- Wizualizacja danych
- Fotografia
- Ilustracja
- Ikonografia
Znajdź głos swojej marki
Głos marki jest integralną częścią tożsamości Twojej marki, co jest kluczowe, aby m.in. wyróżnić się na tle konkurencji. Nikt nie chce wchodzić w interakcje z ogólną korporacją bez twarzy. Ludzie chcą wchodzić w relacje z innymi ludźmi. Nawet jeśli Twoja marka nie jest jedną osobą, silny głos marki może pomóc Ci przebić się przez ścianę obojętności i pielęgnować emocjonalne relacje. Niezależnie od tego, czy zdajesz sobie z tego sprawę, najlepsze marki na świecie mają charakterystyczny głos, który przekłada się na różne kanały. Od opakowania, przez stronę internetową, po kanały na Twitterze, ich głos jest zawsze obecny.
Podziel się sercem swojej marki
Jeśli chcesz nawiązać kontakt z ludźmi na poziomie osobistym, podziel się historiami o tym, jak wprowadzasz wartości swojej marki w życie w codziennym biznesie.
Każda marka posiada podstawowy zestaw przekonań, które wpływają na wszystko, co robią. Nazywamy te przekonania “Sercem Marki”. Wiedza o tym, jakie są te podstawowe zasady i dlaczego mają znaczenie, jest kluczowa, ponieważ są one potężną siłą, która może aktywnie wspierać lub sabotować Twój biznes.
Twoje serce marki składa się z czterech elementów:
- Cel: Dlaczego istniejesz?
- Wizja: Jaką przyszłość widzisz dla firmy?
- Misja: Po co tu jesteś? Jak tworzysz tę przyszłość?
- Wartości: Jakie zasady kierują twoim zachowaniem?