Osobom, które są tylko w minimalnym stopniu zainteresowane kręceniem filmów, przypuszczają, że nagrywanie dobrej jakości produkcji sprowadza się do włączenia kamery, uwiecznienia interesujących scen oraz późniejszej obróbki. Jest jednak zupełnie inaczej. Jednym z najistotniejszych elementów całej układanki jest storyboard, czyli po polsku scenorys, który bezpośrednio przekłada się na czas spędzony na poprawianiu błędów i niedomówień. Warto poznać to zagadnienie z bliska.

Czym jest scenorys?

Storyboard to scenopis obrazkowy, który przeważnie przybiera formę komiksu i ma za zadanie być wskazówką dla osób, które będą pracować podczas kręcenia danego klipu. Skorzystają na nim scenografowie i operatorzy, a także montażyści, aktorzy i reżyserzy, dlatego jego stworzenie jest tak istotne. Zazwyczaj scenorys wygląda jak komiks i jest rysowany stosunkowo lekką linią, gdyż ma stanowić element pomocniczy, dlatego wszelkie niedopracowane szczegóły, czy niezbyt wysublimowane rysunki mogą przydać się zdecydowanie bardziej niż ich całkowity brak. Scenorys ma być ogólną koncepcją i materiałem pomocniczym i właśnie w ten sposób warto go traktować.

Jak wygląda typowy storyboard

Storyboard ma formę komiksu, który ma odzwierciedlać nagrywany film. Zazwyczaj jest rysowany w formacie odpowiadającym kadrowi filmowemu, a każdy rysunek stanowi osobną scenę lub rozwinięcie, dlatego się je numeruje i komentuje w sposób istotny dla wszystkich zaangażowanych w projekt. Rysownik może zdecydować o umieszczeniu na nich także strzałek (kierunku ruchu kamery) czy innych, pomocnych kwestii. W poszczególnych rysunkach nie zawiera się dużej liczby szczegółów i perfekcyjnie wykonanych detali, a w ich miejsce tylko podstawowy i wartościowy content, który ma duże znaczenie w przypadku nagrywanego kadru. Nie umieszcza się zatem kierunku oświetlenia czy kształtu płytek podłogowych, lecz aktorów i przedmioty najistotniejsze w danej scenie.

Rodzaje storyboardów

Scenorys może mieć jednak formę inną niż komiks, a duży udział w tym ma między innymi rozwój technologiczny. Nowoczesne komputery umożliwiają między innymi tworzenie prostych animacji, które w wielu przypadkach okazują się znacznie lepsze i bardziej szczegółowe niż rysunki. Niektórzy tworzą również makiety, które można formować już na etapie kręcenia filmu, zmieniając koncepcję w locie. Co więcej, dzięki temu poprawki może nanieść również osoba, która nie jest obeznana w tworzeniu scenorysów.

Czy storyboard jest faktycznie potrzebny?

Bardzo łatwo o pomyłkę, a w kwestii nagrywania filmów pomyłki potrafią wiele kosztować. Czas poświęcony na przygotowania scenopisu zawsze jest w ostatecznym rozrachunku bardzo opłacalny, a jego brak w większości przypadków zwiastuje ogromne problemy na planie. Każda osoba pracująca przy danym projekcie widzi go w inny sposób. Jedni będą chcieli kamerę skierować na twarz aktora, a inni będą woleli na pierwszym planie umieścić reklamowany produkt. Scenopis rysunkowy jest w stanie ustandaryzować ten proces i zapewnić spójność na planie, co przeniesie się na bardziej wydajną pracę i mniejszą ilość problemów.

Druk cyfrowy w marketingu

W przypadku różnego rodzaju materiałów marketingowych zmysł wzroku jest bez wątpienia pobudzany w największym stopniu.

więcej

Charakterystyka reklamy ambientowej

Reklama ambientowa jest pojęciem, które odnosi się do kreatywnych, niekonwencjonalnych form reklamy, które mają na celu skutecznie przykuć uwagę odbiorcy, który jest odporny na tradycyjne przekazy reklamowe.

więcej

Branding marki - od czego zacząć?

Żadna marka nie obędzie się bez własnej, unikalnej osobowości. Im bardziej będzie ona wyrazista, tym więcej odbiorców będzie w stanie do siebie przyciągnąć.

więcej