Jakie elementy powinien mieć idealny plakat reklamowy? Jakie są jego główne zalety? Odpowiedzi na te i inne pytania związane z plakatami przynosi poniższy wpis.

Zalety i wady plakatów reklamowych

Jakie są główne atuty plakatów reklamowych? Jednym z nich jest możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Umieszczając taki materiał przy ruchliwej ulicy czy na przystanku autobusowym w centrum miasta, można mieć pewność, że każdego dnia zobaczą go setki, a niekiedy nawet tysiące osób. W zależności od miejsca, w którym zostanie umieszczony plakat, znajdujący się na nim komunikat dotrze do osób z wybranej grupy docelowej oraz tych spoza niej, które mogą się zainteresować danym produktem czy usługą. Tego typu forma reklamy zewnętrznej charakteryzuje się prostą formą oraz jasnym przekazem, co zwiększa jej skuteczność.

Do jego zalet zaliczyć można także fakt, że natychmiastowo dociera on do odbiorców i o ile został odpowiednio zaprojektowany, szybko zapada w pamięć. Warto wspomnieć również o tym, że plakat może zostać wydrukowany w wielu różnych rozmiarach, kształtach czy kolorach, co pozwala na dostosowanie jego wyglądu do indywidualnych potrzeb. Forma reklamy zewnętrznej, jaką jest plakat, nie jest oczywiście pozbawiona wad. Zaliczyć można do nich między innymi nietrwałość takiego medium. Może ulec zniszczeniu zarówno na skutek niekorzystnych warunków atmosferycznych, jak i działań ludzkich - może on zostać odklejony lub zasłonięty innym. Co więcej, jego wydruk oraz plakatowanie zajmuje nieco czasu. Co za tym idzie - akcję promocyjną z wykorzystaniem plakatu należy planować ze sporym wyprzedzeniem. Pewną wadą takiej reklamy zewnętrznej może być również zaśmiecanie przestrzeni publicznej.

O czym warto pamiętać podczas projektowania plakatu?

Czym powinien się charakteryzować idealny plakat reklamowy? Powinien być on przede wszystkim czytelny oraz estetyczny. Przed rozpoczęciem jego projektowania warto zastanowić się, jakiego rodzaju treści chcemy przekazać z jego pomocą i jak można wykorzystać go do przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów. Jak sama nazwa wskazuje, plakat reklamowy powinien służyć reklamie. Co za tym idzie, jego główną funkcją jest rozpowszechnienie informacji na temat produktów czy usług danej firmy i zachęcenie odbiorców do skorzystania z jej oferty. Plakaty informować mogą także o danym wydarzeniu, zachęcając do uczestnictwa w nim. Kluczowym elementem każdej reklamy zewnętrznej tego typu jest znajdujący się na niej tekst. Powinien być on chwytliwy, tak aby zapadał w pamięć a jednocześnie niezbyt długi, by nie znudził odbiorcy. Jednocześnie, tekst musi być prosty oraz zrozumiały. Równie ważną kwestią jest kolorystyka, która powinna być utrzymana w barwach charakterystycznych dla danej marki.

Kluczowe parametry

Plakaty reklamowe różnić mogą się od siebie między innymi wymiarami. Najczęściej wahają się one między formatami od A0 do A5 i od B0 do B4. Jak wybrać format plakatu? Mniejsze najlepiej sprawdzają się w przypadku niewielkiej ilości informacji. Umieścić można je zarówno na tablicy ogłoszeniowej, jak i w witrynie informacyjnej, czy na słupie ogłoszeniowym. Plakaty średniej wielkości to idealne rozwiązanie dla osób, którym zależy na umieszczeniu nieco bardziej rozbudowanej treści wzbogaconej o grafikę. Jeżeli chodzi natomiast o wielkoformatowy plakat, znajduje on zastosowanie w przypadku przystanków autobusowych, witryn sklepowych, czy centrów handlowych. Mogą one zarówno reklamować produkty, usługi, jak i informować o różnego rodzaju wydarzeniach. Zamawiając plakat, pod uwagę warto wziąć także parametry, takie jak zastosowana technologia druku (atramentowa, proszkowa lub solwentowa), rodzaj papieru, wykończenie i rodzaj zadruku (jednostronny lub dwustronny).