W dzisiejszym społeczeństwie działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) nie jest już czymś, co warto stosować. To trzeba praktykować!
Co to CSR? Jakie są formy CSR? Postaramy się rozjaśnić ten temat.
W praktyce społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) można rozumieć jako inwestowanie przedsiębiorstw w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach. Przyczynia się to do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Jednak zainicjowanie programu CSR może być trudne. Zdobycie poparcia kadry kierowniczej, przypisanie obowiązków i znalezienie odpowiedniego opracowania planu CSR to jedne z największych przeszkód do pokonania.
Korzyści ze społecznej odpowiedzialności biznesu:
CSR zwiększa zaangażowanie pracowników
Szeroko zakrojone badania dowodzą, że CSR i silne poczucie celu aktywnie przyczyniają się do wzrostu zaangażowania pracowników. Zaangażowanie pracowników to nie tylko KPI do pomiaru skuteczności CSR; jest to pozytywna miara dla innych statystyk wydajności biznesowej. Zaangażowani pracownicy mają 17% wzrost produktywności i są o 21% bardziej dochodowi. Odwdzięczanie się społeczności to pozytywne koło, w którym zaangażowani pracownicy są wzbogacani o możliwości wolontariatu, które dodatkowo ich angażują i zachęcają.
CSR poprawia wyniki finansowe
Kiedy próbujesz zdobyć poparcie kierownictwa dla swojego programu CSR, często spada to na finanse. Interesariusze chcą wiedzieć, czy dany projekt przyniesie pozytywny zwrot z inwestycji. Badania pokazują, że CSR i zrównoważone inicjatywy pozytywnie wpłynęły na wyniki biznesowe.
CSR wspiera lokalne i globalne społeczności
Pomimo wszystkich korzyści, jakie Twoja firma czerpie z prezentowania swoich inicjatyw CSR, łatwo jest przeoczyć jego główną ideę. CSR daje ludziom dźwignię i platformę, której potrzebują, aby zmieniać społeczności lokalne i globalne. Firmy są często zbiorami podobnie myślących, utalentowanych ludzi pracujących nad szerszą wizją. Jeśli znajdziesz program CSR zgodny z wartościami firmy, Twoja działalność ma szansę przyczynić się do lepszego jutra.
Możliwości prasowe
Skuteczny CSR może uzyskać doskonałą prasę. Jeśli Twoja organizacja walczy o popularność online i zainteresowanie prasy, Twoja inicjatywa CSR może być przepustką na rynek. Stworzenie programu CSR, który zostanie zauważony, zapewni pozytywny wzrost świadomości Twojej marki i ogólnego powiązania z marką online.
Zwiększa retencję i lojalność klientów
Dobrze prowadzony CSR daje firmie szansę na pokazanie spójności i zdobycie lojalności, co ostatecznie przekłada się na utrzymanie klientów i wzrost sprzedaży. Badania pokazują, że 87% Amerykanów jest bardziej skłonnych do kupowania produktu od firmy, z którą mają wspólne wartości, a ponad połowa wszystkich konsumentów jest skłonna zapłacić dodatkowo za produkt, jeśli kupuje od firmy z solidną strategią CSR. Upewnij się, że Twoje inicjatywy CSR są zgodne z wartościami Twoich klientów. W ten sposób zaufają oni Twojej firmie i pozostaną lojalni wobec waszej wspólnej misji.
CSR poprawia wizerunek pracodawcy
Ostatnie na naszej liście, ale na pewno nie mniej ważne, są korzyści z budowania marki pracodawcy, które mogą generować dobre inicjatywy CSR. To może być walka o przyciągnięcie i zatrzymanie wartościowych pracowników. Badania wykazały, że 82% pracowników z pokolenia Z uważa CSR za istotny czynnik przy podejmowaniu decyzji o wyborze kolejnego pracodawcy. Nie kończy się to jednak na młodszych pokoleniach. LinkedIn odkrył, że 75% kandydatów bada reputację firmy w Internecie przed złożeniem wniosku o stanowisko. Nie lekceważ korzyści, jakie CSR może przynieść dla Twoich strategii rekrutacji i utrzymania personelu.