Czy wiedziałeś, że według przeprowadzonych badań psychologicznych wystarczy nam tylko 10 sekund, aby ocenić drugą osobę? To bardzo niewiele, prawda? Nie od dziś wiadomo, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego kluczem, dzięki któremu Twoja firma skutecznie zapadanie w pamięć potencjalnego klienta jest dobrze opracowane logo. Najczęściej odbiorca jest w stanie odtworzyć je w około 5-7 sekund. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest identyfikacja wizualna i jakie są jej podstawowe elementy, a także, dlaczego odgrywa kluczową rolę w przekonaniu konsumenta do oferowanych przez Ciebie dóbr oraz usług.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Współcześnie konsumenci na każdym kroku są bombardowani różnorodnymi komunikatami zarówno od małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstw. Firmy nieustannie starają się pozyskać nowych klientów, równocześnie umacniając swoją pozycję na rynku. Czy jednak skutecznie? To, jakie emocje wzbudzasz wśród konsumentów, zależy przede wszystkim od historii, którą starasz się opowiedzieć oraz przesyłanych komunikatów. Nie można zapomnieć, że równie ważne są komunikaty wizualne, bo jak wspomnieliśmy na wstępie, umożliwiają one kilkusekundową ocenę.

Aby zagwarantować marce natychmiastowe rozpoznanie, a także wywołać pozytywne emocje wśród odbiorców, niezbędne jest opracowanie odpowiedniej identyfikacji wizualnej, zwanej również corporate identity. To nic innego, jak zbiór narzędzi umożliwiających stworzenie jednolitego stylu wykorzystywanego do oznaczenia oferowanych produktów, materiałów promocyjnych, a także na stronie internetowej. Poszczególne elementy stanowią część strategii wizerunkowej, która została obrana przez firmę już na początku działalności. Jej celem jest zakomunikowanie podstawowych wartości, którymi kieruje się przedsiębiorstwo, a także wzbudzenie pozytywnych skojarzeń, które zapiszą się w podświadomości konsumenta.

Identyfikacja wizualna

Elementy identyfikacji wizualnej

Twoi potencjalni klienci na każdym kroku spotykają się z różnorodnymi komunikatami zarówno od Ciebie, jak i konkurencji. Mogłoby się wydawać, że podświadomie kojarzą Twoją markę ze względu na oferowane przez Ciebie dobra lub usługi. Nic bardziej mylnego! Pierwsza rzecz, z którą potencjalny konsument wchodzi w interakcję, jest wizytówka, ulotka, reklama outdoor czy strona internetowa.

Każda z powyższych form promocji powinna tworzyć spójny komunikat, a jest to możliwe dzięki identyfikacji wizualnej oraz jej kluczowym elementom, czyli:

  • logo - podstawowy element umożliwiający identyfikację marki na tle konkurencji,
  • kolorom firmowym - odpowiednio dobrana paleta barw wpływa na odbiór oraz charakter firmy,
  • typografii - właściwie dobrany font, spójny z pozostałymi elementami, wykorzystywany do wszystkich materiałów,
  • systemowi materiałów reklamowych oraz druków - elementy wspólne dla wszystkich, wykorzystywanych przez firmę materiałów, ułatwiających identyfikację,
  • systemowi identyfikacji budynków, wystroju firmy, ubioru pracowników, a także gadżetów reklamowych i brandowania samochodów.

Elementy identyfikacji wizualnej

Identyfikacja wizualna - dlaczego jest ważna?

Stawiasz pierwsze kroki na rynku? Szukasz sposobu na wyróżnienie się na tyle konkurencji? Kluczem do pozyskania nowych i utrzymania stałych klientów jest świadomość istnienia marki. Twoje być albo nie być zależy przede wszystkim od tego, jak przedstawiasz swoje przedsiębiorstwo potencjalnym konsumentom.

Odpowiednio opracowana identyfikacja wizualna pomoże nie tylko w stworzeniu spójnego wizerunki marki, ale także umożliwi prezentację jej najmocniejszych cech, dzięki którym odróżni się na tle konkurencji i zapadanie odbiorcom w pamięć. Równocześnie spójny wizerunek marki bez wątpienia pomaga Twoim potencjalnym klientom w podjęciu decyzji, gwarantując, że ich oczekiwania zostaną spełnione w sposób skrupulatny oraz profesjonalny. Bardzo często wraz ze wzrostem popularności przedsiębiorstwa także logo i kolory firmowe znacząco pomagają w jego rozwoju nie tylko na rynku krajowym, ale także międzynarodowym, co może przełożyć się na realne zyski finansowe.

Druk cyfrowy w marketingu

W przypadku różnego rodzaju materiałów marketingowych zmysł wzroku jest bez wątpienia pobudzany w największym stopniu.

więcej

Charakterystyka reklamy ambientowej

Reklama ambientowa jest pojęciem, które odnosi się do kreatywnych, niekonwencjonalnych form reklamy, które mają na celu skutecznie przykuć uwagę odbiorcy, który jest odporny na tradycyjne przekazy reklamowe.

więcej

Branding marki - od czego zacząć?

Żadna marka nie obędzie się bez własnej, unikalnej osobowości. Im bardziej będzie ona wyrazista, tym więcej odbiorców będzie w stanie do siebie przyciągnąć.

więcej