Nikt nie ma wątpliwości, że identyfikacja wizualna, a co za tym idzie – rozpoznawalność firmy – to jedna z najważniejszych rzeczy podczas kreowania nowego biznesu. Pomyśl o firmie Adidas, Puma, czy prawdziwym królu – Apple. Z pewnością znaczna większość z nas przed oczami zobaczy charakterystyczne logo powyższych marek, zanim pomyśli o ich flagowych produktach. Logo to istotny element każdej marki, który musi być nie tylko funkcjonalny, ale ma także na stałe pozostać w świadomości konsumentów. Zobacz, czym powinno się cechować dobre logo firmowe, które wyróżni markę na tle konkurencji.

Logo – czym jest?

Logo to jedno z najistotniejszych i najbardziej skutecznych narzędzi biznesowych. Czym jest logo? To unikalny i charakterystyczny znak graficzny lub inna forma, które w sposób jednoznaczny identyfikują daną markę, przedsiębiorstwo, organizację, produkt czy usługę. Logo najczęściej występuje w trzech postaciach: jako sygnet, jako logotyp lub jako pełne logo. Logo może być powiązane na stałe ze sloganem reklamowym, który dodatkowo podkreśli charakter marki. Warto pamiętać, że nie zawsze wszystkie wymienione wyżej formy znaku są wykorzystywane przez firmę w jednym czasie. Logo to jeden z tych elementów identyfikacji wizualnej firmy, który w ogólnym rozrachunku ma jeden z największych wpływów na sukces firmy, jej rozpoznawalność oraz zaznaczenie jej obecności na rynku. Nieodpowiednie logo może rzutować na odbiór całego przedsiębiorstwa, dlatego warto wiedzieć, w myśl jakich wytycznych logo powinno być projektowane i jakie cechy powinno posiadać, by spełniało swoją funkcję.

Dobre logo firmowe – najważniejsze cechy

Stworzenie dobrego logo przebiega w kilku etapach. Warto pamiętać o jego funkcjonalności, ale także możliwości wykorzystania w różnych kanałach komunikacji np. social-mediach, druku ulotek, wizytówek czy reklamie zewnętrznej. Poniżej znajduje się 5 podstawowych cech, jakie powinno posiadać dobrze zaprojektowane logo.

Czytelność

Logo powinno być w miarę możliwości jak najprostsze, ale z pewnością niebanalne. Prostota, klarowność i przejrzystość w projektowaniu znaku graficznego często jest jego największą siłą. Zbyt skomplikowany wzór, czy forma może trudniej zapadać w pamięć konsumentów. Dobrze jest też, gdy logo nie ma zbyt wielu kolorów, gdyż nadmiar barw może powodować brak czytelności. Dodatkowo proste w formie logo daje ogromne możliwości w jego ewentualnym skalowaniu, czy wykorzystywaniu w różnorodnych zastosowaniach.

Oryginalność

Logo to najważniejszy punkt w identyfikacji wizualnej firmy. Z pewnością musi być estetyczne, ale już niekoniecznie musi być "ładne" w potocznym rozumieniu tego słowa. Najważniejsze cechy to oryginalność i unikatowość naszego znaku. To dzięki tym cechom oddziałujemy najmocniej na naszych potencjalnych klientów. Logo musi posiadać to coś, co jednocześnie będzie je i wyróżniać na rynku i zapadać głęboko i na długo w pamięć. Dobrze jest, by nawiązywało do wartości i filozofii danej marki czy firmy. Co ważne, nie musi jednoznacznie nawiązywać do działalności firmy np. firma transportowa w logo nie musi mieć samochodu. Logo może podkreślać, opisywać lub ilustrować jedną z wiodących cech danej marki. W przypadku firmy transportowej może być to np. wygoda, komfort, prędkość, czy inne tego typu cechy.

Uniwersalność

Logo będzie wykorzystywane na wiele sposobów i w różnych miejscach, dlatego musi być bardzo uniwersalne. Ważny jest tu także format plików graficznych. Logo powinno być zaprojektowane w formacie wektorowym, by z łatwością można je przenieść na wizytówki, szyldy, papier firmowy, gadżety reklamowe, czy ulotki, a także w formie rastrowej, do zastosowań w social mediach, czy na stronie internetowej. Warto też wziąć pod uwagę, by logo dobrze wyglądało w odcieniach szarości, w tonacji czarno-białej oraz w palecie kolorystycznej PANTONE.

Ponadczasowość

Budowa marki to świadomy i długotrwały proces, a jego efekty często widoczne są dopiero po określonym upływie czasu. Dobre logo nabiera wartości i zwiększa swoje znaczenie na rynku właśnie z upływem lat. Większość rozpoznawalnych i dobrze prosperujących firm na rynku ma logo w niezmienionej lub lekko zaktualizowanej formie. Żadna marka nie chce, by jej logo wyszło z mody po pięciu czy dziesięciu latach, dlatego też projektując znak graficzny, nie można ulegać bieżącym trendom. Te, jak wiadomo, mogą się zmieniać z sezonu na sezon. Najważniejsza jest ponadczasowość.

Zapamiętywalność

Logo, które jest łatwe do zapamiętania to prawdziwy skarb. Im prostszy, a przy tym bardziej oryginalny znak, tym szybciej pozostanie w pamięci. Warto też linię, czy dynamizm loga dopasować do naturalnych skojarzeń z działalnością firmy. Twoja marka funkcjonuje w branży beauty – postaw na delikatniejsze, bardziej miękkie formy. Twoje przedsiębiorstwo zajmuje się logistyką i transportem? Zdecydowanie wybierz ostrzejsze i mocniejsze linie. To pozwoli konsumentom łatwiej zapamiętać logo i samą markę.

Logo – wizytówka firmy

Zaprojektowanie dobrego znaku firmowego to wbrew pozorom złożony proces. Dzięki zastosowaniu powyższych wskazówek ustrzeżesz się błędów, które mogą mieć fatalny wpływ na działalność całej firmy. Profesjonalne podejście do projektowania pozwoli stworzyć logo oryginalne, niebanalne, zwracające uwagę, a przy tym łatwo zapadające w pamięć, które będzie głównym atrybutem marki przez wiele lat.

Druk cyfrowy w marketingu

W przypadku różnego rodzaju materiałów marketingowych zmysł wzroku jest bez wątpienia pobudzany w największym stopniu.

więcej

Charakterystyka reklamy ambientowej

Reklama ambientowa jest pojęciem, które odnosi się do kreatywnych, niekonwencjonalnych form reklamy, które mają na celu skutecznie przykuć uwagę odbiorcy, który jest odporny na tradycyjne przekazy reklamowe.

więcej

Branding marki - od czego zacząć?

Żadna marka nie obędzie się bez własnej, unikalnej osobowości. Im bardziej będzie ona wyrazista, tym więcej odbiorców będzie w stanie do siebie przyciągnąć.

więcej