Trudno nie zauważyć, że największe działania marketingowe obecnie odbywają się w internecie, jednak mimo to trzeba pamiętać o intensywnych formach promocji także w świecie rzeczywistym. Reklama zewnętrzna może być równie skuteczna, jak internetowe kampanie promocyjne, dostępne są na ekranach komputerów i telefonów. Aby reklama zewnętrzna skutecznie oddziaływała na odbiorcę musimy jedynie wybrać rodzaj idealne dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Reklama zewnętrzna – pojęcie

Reklama zewnętrzna jest jedną z najstarszych form komunikacji z klientem i nie ogranicza się do jednego, konkretnego zjawiska. Jej głównym zadaniem jest dotarcie do potencjalnych odbiorców przebywających poza miejscem zamieszkania. Określana jest także po prostu jako outdoor lub OHH (z ang. – out of home: poza domem). Najczęściej można się z nią spotkać w miejscach użyteczności publicznej, na ulicach czy również w transporcie publicznym. W skrócie, na reklamę zewnętrzną składają się wszystkie środki reklamowe, które prezentowane są poza budynkami. Co najważniejsze, może występować na różnego rodzaju nośnikach, a dzięki niektórym z nich docierać do naprawdę szerokiego grona odbiorców. Z tego względu jest bardzo często jednym z najważniejszych czynników wpływających na postrzeganie marki przez konsumentów.

Reklama zewnętrzna – popularne rodzaje

Reklama zewnętrzna może być prezentowana na specjalnie przeznaczonych do tego nośnikach m.in. tablicach reklamowych, billboardach, citylightach, słupach ogłoszeniowych, samochodach, budynkach, nośnikach zamocowanych na wiatach przystankowych, kioskach, tablicach elektronicznych czy telebimach. Do najpopularniejszych typów reklamy zewnętrznej należą:

  • billboard – to istniejąca w świadomości konsumentów ogólna, popularna nazwa tablic przeznaczonych do prezentacji plakatów reklamowych. Najczęściej można spotkać się z tablicami naściennymi wolnostojącymi lub umieszczonymi na budynkach w centrach miast czy też przy drogach. Tego typu reklamy bardzo często są dobrze oświetlone, aby zapewnić ich pełną widoczność. Do najpopularniejszych wymiarów billboardów należą: 5,04 x 2,38 m (12 m2) oraz 6 x 3 m (18 m2);
  • plakat – jest to reklama zewnętrzna charakteryzująca się bogatą paletą używanych kolorów oraz barw i jako skończona forma graficzna uznawana jest za dziedzinę sztuki. Plakaty umieszczanie są na ścianach, w witrynach lub na słupach, drukowane na specjalnego rodzaju papierach;
  • afisz – często mylony z plakatem. Zasadniczą różnicą w stosunku do plakatu jest mniejszy wpływ form graficznych. Afisze rozkleja się na ścianach lub wieszane w witrynach. Ten typ reklamy należy drukować na dedykowanym papierze afiszowym, wyróżniającym się większą odpornością na zmienne warunki atmosferyczne;
  • reklama pneumatyczna – jest to mobilny nośnik reklamy zewnętrznej. Często nazywa się także reklamą dmuchaną lub dmuchawcem. Jest niezwykle łatwa i szybka w montażu, dodatkowo bez problemu można ją przetransportować dzięki małym rozmiarom i niewielkiej wadze. Najczęściej reklamy dmuchane prezentuje się przez niedługi czas, zwykle w warunkach plenerowych i przy okazji eventów;
  • citylight – to podświetlony od wewnątrz panel reklamowy, bardzo często montowany na przystankach komunikacji miejskiej oraz w innych, ruchliwych punktach np. na dworcach kolejowych czy w galeriach handlowych. Typowy wymiar tego rodzaju reklamy zewnętrznej to 1,20 x 1,80 m;
  • baner/banner – to dużych rozmiarów reklama zewnętrzna, drukowana najczęściej na siatce mesh, lub innym specjalistycznym materiale banerowym. Zwykle umieszczana w bardzo dobrze widocznych miejscach, gdzie kontakt z nią może mieć duża liczba odbiorców;
  • branding zewnętrzny – nośnikiem reklamy zewnętrznej w tym przypadku jest np. budynek lub inna, wolna przestrzeń w siedzibie firmy (również wewnątrz budynku), wykorzystywana do celów marketingowych. Reklama tego typu najczęściej przyjmuje formę pylonów, kasetonów lub kasetonów podświetlanych;
  • neon – to reklama, która swój szczyt popularności przeżyła na początku XX wieku, jednak wciąż pojawia się w przestrzeni publicznej. Najczęściej neony przyjmują formę krótkiego tekstu. Ich cechą charakterystyczną jest światło o różnorodnych barwach, widoczne z bardzo dużych odległości. Neon to również świetne rozwiązanie w sytuacji, gdy nasza firma odwołuje się do stylu retro;
  • oklejanie auta – forma reklamy najczęściej wykorzystywana na samochodach firmowych. Oklejanie odbywa się dedykowanymi foliami samoprzylenymi. Są specjalnie zaprojektowane i przygotowane, aby zmienne czynniki atmosferyczne oraz mechaniczne czyszczenie nie miały na nie negatywnego wpływu.

Projektowanie layoutu książki

Odkryj kluczowe elementy projektowania layoutu książki. Dowiedz się, jakie znaczenie mają siatka modularna, typografia, kolorystyka i wiele innych.
więcej