Z reklamą zewnętrzną mamy styczność każdego dnia. Widzimy ją jadąc autobusem, idąc na spacer z psem, czy czekając na przystanku na tramwaj. Reklama zewnętrzna, bo właśnie o niej mowa, jest z nami właściwie od zawsze, a co więcej, nic nie wskazuje na to aby miała w najbliższym czasie zniknąć. Dlaczego tego typu forma promocji od lat cieszy się niesłabnącą popularnością, a także jakie są najskuteczniejsze rodzaje reklamy zewnętrznej?

Reklama zewnętrzna outdoor - rodzaje i przykłady

Popularność wyżej wymienionej formy reklamy wynika przede wszystkim z faktu, że może ona znaleźć się w ważnych ciągach komunikacyjnych miast, przykuwając uwagę zarówno przechodniów, jak i kierowców oraz pasażerów aut, autobusów itp.

Ze względu na mnogość rodzajów i form reklamy zewnętrznej, wymieniamy najważniejsze z nich, powołując się jednocześnie na skuteczność wskazanych przykładów.

Billboard

Jest jedną z najbardziej powszechnych form reklamy zewnętrznej, która prostym i skutecznym przekazem wspiera działania marketingowe marek budując ich wizerunek. Wśród billboardów wskazać można te wolnostojące, jak i te przytwierdzone do nieruchomości. Dzięki wielkiemu formatowi billboardu nie sposób nie zauważyć reklamy, która się na nim znajduje, zwłaszcza jeżeli mieści się on w miejscu ruchliwym i często uczęszczanym.

reklama zewnętrzna

Komunikacja miejska

Coraz bardziej popularne stało się oklejanie środków komunikacji miejskiej treściami marketingowymi – całych pojazdów, bądź tylko wybranych ich części. Taka forma reklamy dedykowana jest osobom korzystającym z komunikacji publicznej. Poruszając się autobusem czy pociągiem, pasażerowie mają czas na to, aby swobodnie zapoznać się z komunikatem reklamowym. Reklamy, które zamieszczane są z tyłu autobusów powinny być ulokowane na wysokości wzroku kierowców, umożliwiając im zapoznanie się z ofertą promowanej marki. Taka reklama jest też ciągle “w ruchu”.

Reklama ambientowa

Z reguły w ramach reklamy ambientowej prowadzone są jednorazowe działania reklamowe, ściśle wpasowane swoim kontekstem w całe otoczenie. Reklama ambientowa prowadzi dialog nie tylko z odbiorcą, ale i z całym zewnętrznym środowiskiem. Ta forma reklamy wykorzystuje różne czynniki zewnętrzne, w których otoczeniu się znajduje.

Reklama zewnętrzna - wady i zalety

Z racji swej specyfiki reklama zewnętrzna ma sporo zalet dla potencjalnego reklamodawcy: dociera do bardzo szerokiego grona odbiorców, cechuje się wysokim współczynnikiem kontaktu (jest stale widoczna), zwykle ma prosty i zrozumiały przekaz (do rzadkości należą sytuacje, gdy osoba patrząca np. na billboard zastanawia się co to jest i czego dokładnie dotyczy przekaz), daje także możliwość zastosowania jej wyłącznie na ograniczonym terytorialnie obszarze.

Outdoor jako forma zagospodarowania przestrzeni budzi jednak również pewne kontrowersje. Do największych i najczęściej podkreślanych wad tego rodzaju reklamy należy jej zbyt duża ingerencja w krajobraz (zarówno pozamiejski, jak i miejski – tzw. zanieczyszczenia wizualne), której przykłady widać szczególnie w dużych miastach. Zwraca się też uwagę na uciążliwość niektórych form reklamy wielkoformatowej: wideo billboardy umieszczone w pobliżu dróg rozpraszają kierowców, bywają również sporym utrudnieniem dla mieszkających w pobliżu osób, do których mieszkań wpada nawet w nocy światło emitowane przez ekrany.