Branding to nic innego, jak identyfikacja wizualna firmy lub marki służąca do kreowania jej wizerunku na rynku. Stanowi dokładnie przemyślany system wizualny pozwalający na skojarzenie danego znaku graficznego z konkretną marką, firmą, produktem czy usługą. Główne elementy identyfikacji wizualnej obejmują logotyp wraz z jego wariantami, stosowane przez markę kroje pisma oraz kolorystykę wszystkich znaków związanych z marką. Przy pomocy brandingu można wyróżnić się na tle konkurencji i wpływać na rozpoznawalność produktu lub firmy wśród  klientów. Odpowiednio przygotowana szata graficzna  ma za zadanie wywołać określone emocje u potencjalnych odbiorców, dzięki czemu znacznie łatwiej przychodzi im zapamiętanie symbolu identyfikującego przedsiębiorstwo czy markę.

Elementy systemu identyfikacji wizualnej

Identyfikację wizualną firmy można podzielić na wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwsza z nich dotyczy wpływu na rozpoznawalność marki przez pracowników i wpływa na ich łatwiejsze utożsamienie się z działalnością i wartościami przedsiębiorstwa. Do jej elementów należą:

  • kolorystyka i krój stroju pracowników;
  • design i kolorystyka miejsca pracy;
  • elementy wystroju wnętrz z logo firmy;
  • pieczątki firmowe;
  • księga znaku.

Branding zewnętrzny wpływa z kolei na rozpoznawalność marki przez klientów i konkurencję. Zazwyczaj ma charakter reklamowy, chociaż, podobnie jak wewnętrzny, służy również identyfikacji firmy przez aktualnych czy przyszłych pracowników. Elementy zewnętrznej identyfikacji wizualnej firmy to między innymi:

  • produkty papiernicze i biurowe z logo marki (notesy, papeterie, długopisy, kalendarze, wizytówki itp.);
  • plakietki dla pracowników i gości firmy;
  • smycze, breloki, kubki, maskotki i inne gadżety reklamowe z logo marki;
  • tablice informacyjne z logo firmy;
  • oznakowanie środków transportu (samochody z grafiką, na której znajduje się logo marki);
  • znaki wodne na zdjęciach z logo firmy;
  • materiały promocyjne (broszury, ulotki, standy, plakaty, stoiska targowe);
  • wygląd strony internetowej firmy;
  • design produktów i ich opakowań.

Cele dobrego brandingu zewnętrznego

Identyfikacja wizualna firmy przez klientów zazwyczaj jest kluczowa, gdyż decyduje o jej sukcesie na rynku. Nawet najlepszy produkt bez brandingu zewnętrznego nie zyska rozgłosu, a co za tym idzie, marka nie będzie się rozwijała i przynosiła korzyści. Wiele dobrych przedsiębiorstw upadło przez brak rozpoznawalności na rynku, dlatego też starannie opracowane logo wpływające na identyfikację z marką lub produktem jest kluczem do sukcesu. Dobry branding pomaga w identyfikacji produktów lub usług z daną firmą, buduje zaufanie wśród klientów, pozwala na wzbudzenie zainteresowania, co przekłada się na wzrost popularności, a tym samym generuje większe zyski dla firmy.

Jak zaplanować efektywny branding zewnętrzny?

Pierwszym krokiem do stworzenia efektywnego systemu brandingu zewnętrznego jest zdefiniowanie celów biznesowych i priorytetów przedsiębiorstwa, które powinny być określone od samego początku budowania marki. W miarę możliwości łatwe do pomiaru powinny być także efekty działań brandingowych.Na przykład zwiększenie świadomości marki na rynku branżowym, poprawa efektywności działań marketingowych firmy, zwiększenie efektywności pozyskiwania nowych klientów, budowanie lojalności pozyskanych klientów do marki, zwiększenie sprzedaży online/offline produktów bądź usług. W tym kroku niezbędne jest również określenie grupy docelowej produktów lub usług świadczonych przez firmę.

Kolejny etap

Następnym, kluczowym krokiem jest zbudowanie: logo firmy odpowiadającego za jego identyfikację wizualną na rynku, zaufania do marki oraz prezentującego wcześniej określone wartości przedsiębiorstwa w sposób wizualny. Poza projektem logo niezwykle ważna jest również jego odpowiednia kolorystyka, która dodatkowo zaakcentuje wartości firmy orazwzbudzi odpowiednie emocje w potencjalnych odbiorcach. Znakowi graficznemu powinien towarzyszyć odpowiednio dobrany (lub nawet indywidualnie zaprojektowany) krój pisma.

Następny krok

Trzecim etapem brandingu jest zaplanowanie i wdrożenie zewnętrznej komunikacji wizualnej z wcześniej określoną grupą potencjalnych odbiorców usług lub konsumentów. Odpowiedni branding zewnętrzny pozwala na powtarzalne wysyłanie komunikatów do potencjalnych klientów z zastosowaniem wcześniej stworzonego  znaku graficznego. Z tego też względu elementy zewnętrznej identyfikacji wizualnej takie, jak materiały promocyjne, gadżety, produkty papiernicze czy samochody z logo, powinny być zaprojektowane z myślą o odbiorcach przekazu, skupiając się na jednoznacznym odczytaniu przez nich elementów znaku, dając tym samym jasną informację o kluczowych dla marki ideach powiązanych z danym produktem lub usługą. Odpowiednie oznakowanie punktów wystawowych, gadżetów reklamowych czy pojazdów powinno być starannie zaprojektowane i iść w stronę strategii komunikacji z potencjalnym nabywcą, dlatego tak istotne jest zadbanie o każdy detal. W celu zaprojektowania wysokiej jakości logo marki i przeniesienia go na elementy zewnętrznej identyfikacji wizualnej, powinno się wybrać specjalistów w tej dziedzinie. Profesjonalnie wykonane materiały promocyjne czy reklamowe wspomogą skuteczną komunikację z potencjalnym klientem i zachęcą go do skorzystania z oferty produktów lub usług firmy.

Druk cyfrowy w marketingu

W przypadku różnego rodzaju materiałów marketingowych zmysł wzroku jest bez wątpienia pobudzany w największym stopniu.

więcej

Charakterystyka reklamy ambientowej

Reklama ambientowa jest pojęciem, które odnosi się do kreatywnych, niekonwencjonalnych form reklamy, które mają na celu skutecznie przykuć uwagę odbiorcy, który jest odporny na tradycyjne przekazy reklamowe.

więcej

Branding marki - od czego zacząć?

Żadna marka nie obędzie się bez własnej, unikalnej osobowości. Im bardziej będzie ona wyrazista, tym więcej odbiorców będzie w stanie do siebie przyciągnąć.

więcej