Główne elementy identyfikacji wizualnej obejmują logotyp wraz z jego wariantami, stosowane przez markę kroje pisma oraz kolorystykę wszystkich znaków związanych z marką. Przy pomocy brandingu można wyróżnić się na tle konkurencji i wpływać na rozpoznawalność produktu lub firmy wśród klientów. Odpowiednio przygotowana szata graficzna ma za zadanie wywołać określone emocje u potencjalnych odbiorców. Dzięki temu znacznie łatwiej przychodzi im zapamiętanie symbolu identyfikującego przedsiębiorstwo czy markę.
Elementy systemu identyfikacji wizualnej
Identyfikację wizualną firmy można podzielić na wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwsza z nich dotyczy wpływu na rozpoznawalność marki przez pracowników i wpływa na ich łatwiejsze utożsamienie się z działalnością i wartościami przedsiębiorstwa. Do jej elementów należą:
- kolorystyka i krój stroju pracowników;
- design i kolorystyka miejsca pracy;
- elementy wystroju wnętrz z logo firmy;
- pieczątki firmowe;
- księga znaku.
Branding zewnętrzny wpływa z kolei na rozpoznawalność marki przez klientów i konkurencję. Zazwyczaj ma charakter reklamowy, chociaż, podobnie jak wewnętrzny, służy również identyfikacji firmy przez aktualnych czy przyszłych pracowników. Elementy zewnętrznej identyfikacji wizualnej firmy to między innymi:
- produkty papiernicze i biurowe z logo marki (notesy, papeterie, długopisy, kalendarze, wizytówki itp.);
- plakietki dla pracowników i gości firmy;
- smycze, breloki, kubki, maskotki i inne gadżety reklamowe z logo marki;
- tablice informacyjne z logo firmy;
- oznakowanie środków transportu (samochody z grafiką, na której znajduje się logo marki);
- znaki wodne na zdjęciach z logo firmy;
- materiały promocyjne (broszury, ulotki, standy, plakaty, stoiska targowe);
- wygląd strony internetowej firmy;
- design produktów i ich opakowań.
Cele dobrego brandingu zewnętrznego
Identyfikacja wizualna firmy przez klientów zazwyczaj jest kluczowa, gdyż decyduje o jej sukcesie na rynku. Nawet najlepszy produkt bez brandingu zewnętrznego nie zyska rozgłosu, a co za tym idzie, marka nie będzie się rozwijała i przynosiła korzyści. Wiele dobrych przedsiębiorstw upadło przez brak rozpoznawalności na rynku. Dlatego też starannie opracowane logo wpływające na identyfikację z marką lub produktem jest kluczem do sukcesu.
Dobry branding pomaga w:
- identyfikacji produktów lub usług z daną firmą,
- buduje zaufanie wśród klientów,
- pozwala na wzbudzenie zainteresowania, co przekłada się na wzrost popularności, a tym samym generuje większe zyski dla firmy.
Jak zaplanować efektywny branding zewnętrzny?
Pierwszym krokiem do stworzenia efektywnego systemu brandingu zewnętrznego jest zdefiniowanie celów biznesowych i priorytetów przedsiębiorstwa. Powinny one być określone od samego początku budowania marki. W miarę możliwości łatwe do pomiaru powinny być także efekty działań brandingowych. Na przykład:
- zwiększenie świadomości marki na rynku branżowym,
- poprawa efektywności działań marketingowych firmy,
- zwiększenie efektywności pozyskiwania nowych klientów,
- budowanie lojalności pozyskanych klientów do marki,
- zwiększenie sprzedaży online/offline produktów bądź usług.
W tym kroku niezbędne jest również określenie grupy docelowej produktów lub usług świadczonych przez firmę.
Kolejny etap
Następnym, kluczowym krokiem jest zbudowanie: logo firmy odpowiadającego za jego identyfikację wizualną na rynku, zaufania do marki oraz prezentującego wcześniej określone wartości przedsiębiorstwa w sposób wizualny. Poza projektem logo niezwykle ważna jest również jego odpowiednia kolorystyka, która dodatkowo zaakcentuje wartości firmy oraz wzbudzi odpowiednie emocje w potencjalnych odbiorcach. Znakowi graficznemu powinien towarzyszyć odpowiednio dobrany (lub nawet indywidualnie zaprojektowany) krój pisma.
Następny krok
Trzecim etapem brandingu jest zaplanowanie i wdrożenie zewnętrznej komunikacji wizualnej z wcześniej określoną grupą potencjalnych odbiorców usług lub konsumentów. Odpowiedni branding zewnętrzny pozwala na powtarzalne wysyłanie komunikatów do potencjalnych klientów z zastosowaniem wcześniej stworzonego znaku graficznego. Z tego też względu elementy zewnętrznej identyfikacji wizualnej takie, jak materiały promocyjne, gadżety, produkty papiernicze czy samochody z logo, powinny być zaprojektowane z myślą o odbiorcach przekazu, skupiając się na jednoznacznym odczytaniu przez nich elementów znaku, dając tym samym jasną informację o kluczowych dla marki ideach powiązanych z danym produktem lub usługą.
Odpowiednie oznakowanie punktów wystawowych, gadżetów reklamowych czy pojazdów powinno być starannie zaprojektowane i iść w stronę strategii komunikacji z potencjalnym nabywcą, dlatego tak istotne jest zadbanie o każdy detal. W celu zaprojektowania wysokiej jakości logo marki i przeniesienia go na elementy zewnętrznej identyfikacji wizualnej, powinno się wybrać specjalistów w tej dziedzinie. Profesjonalnie wykonane materiały promocyjne czy reklamowe wspomogą skuteczną komunikację z potencjalnym klientem i zachęcą go do skorzystania z oferty produktów lub usług firmy.